'Satans mænd' af Andrev Walden
En filmisk fortælling om at finde sig selv som voksen og som mand
Af Agnete Schepelern
Hvad handler bogen om?
”Hvis noget lyder opfundet, kan du være sikker på, at det er sandt.” Med denne sætning åbner Andrev Walden sin selvbiografiske roman. ’Satans mænd’ skildrer barndommen i 1980’ernes Sverige, hvor hans mor gennem syv år danner par med syv forskellige mænd, der sætter hver sit præg på hverdagen og skaber kaos i hjemmet.
Romanens titel refererer til de aftener, hvor hans mor og hendes veninde drikker rødvin, ryger under emhætten og med frustration udbryder: "Satans mænd! Og de syv mænd får alle et kapitel og særlige kælenavne: Plantetroldmanden, Kunstneren, Tyven, Præsten, Morderen, Kajakroeren og Indianeren.
Walden (1978), der er klummeskribent ved Dagens Nyheter, knytter barndommens små, kaotiske øjeblikke sammen med samtidens større begivenheder og skaber en mosaik af fakta, refleksioner og barnets fantasi. Med spontane anfald af næseblod og en spiddende humor som de tre søskendes fælles skjold mod kaos, væver Walden en historie om kærlighed, opbrud og mænd, der aldrig helt passer ind. Under handlingen ligger forestillingen om en mytisk far og det centrale spørgsmål: Hvordan vokser man op og bliver en mand, når man aldrig har haft et forbillede?
Hvorfor skal man læse bogen?
Satans mænd vandt den fornemste svenske litteraturpris, Augustprisen, i 2023 og forener tragik med en underspillet, skandinavisk komik. Walden skriver i et filmisk sprog, der giver fremdrift i fortællingen og gør romanens scener levende og sanselige.
Romanen balancerer mellem det intime og det universelle og minder sine steder om filmen ’Mit liv som hund’, hvor barnets blik på de voksnes kaotiske liv placeres i en større kontekst. Walden mestrer at fange barndommens sårbarhed, samtidig med at han reflekterer over, hvordan de små begivenheder kan spejle en større verdenshistorie.
Hvilke andre bøger minder bogen om?
Waldens stil og temaer kan sammenlignes med Åsa Linderborgs selvbiografi ’Mig ejer ingen’, hvor barndommens relationer får ny betydning i voksenlivet, og Jens Blendstrups faderportræt ’Gud taler ud’, som skildrer en familie med en intens og grotesk dynamik.
Filmisk ligger romanen tæt på Lukas Moodyssons film ’Vi er de bedste!’ og ’Fucking Åmål’. Ungdomsportrætter, hvor dirrende følelser og stærke drømme om fremtiden og friheden driver handlingen, og hvor de voksnes umodne og kejtede forsøg på at være voksne opleves gennem teenagerens opmærksomme blik.